MAKETARSTVO: SKRITI KONJIČEK MED ZGODOVINO, TEHNIKO IN UMETNOSTJO

| 04/10/2012

V Knjižnici Mirana Jarca so danes odprli razstavo maket treh novomeških ustvarjalcev. Poleg Toneta Furlana (na sliki) razstavljata še dva Novomeščana, Iztok Mazovec in Predrag Dobrijević.

Tone Furlan, upokojeni novomeški odvetnik, 74-letnik, je kot majhen otrok doživel drugo svetovno vojno – skozi otroške oči. To niso bile samo oči groze. To so bile oči, fascinirane z majhnimi igračkami, ki so letele po nebu. Igračke, ki so bili v resnici stroji, ki letijo. Nemški Luwtwaffe.

Očaranosti se je kmalu pridružil strah, ko so 14. septembra 1943 te igračke začele spuščati „pikice“, ljudje so vpili „Bombe!“, mali Tone pa je zajokal šele, ko so padajoči pikici sledile eksplozije. Nemci so takrat drugič bombardirali Novo mesto, ki so ga po umiku Italijanov za nekaj časa zasedli partizani, in ubili 30 ljudi, v ponovljenem napadu 3. oktobra pa še 29. Tone Furlan je bil takrat na varni razdalji, na hribu Boričevo pri Novem mestu.

Kljub grozi, ki so jo povzročili leteči stroji, pa to ni ubilo tiste zaljubljenosti v igračke, ki se je že tako trdno zasidrala v otroško dušo. Tone Furlan je našel svoj življenjski konjiček – maketarstvo. In to počne že 56 let.

V Knjižnici Mirana Jarca so danes odprli razstavo maket treh novomeških ustvarjalcev. Poleg Furlana razstavljata še dva Novomeščana, Iztok Mazovec in Predrag Dobrijević. Slednji je eden izmed tistih bolj ali manj neopaznih, a vendarle kreativnih ljudi, ki ustvarjajo v Novem mestu. Izjemen risar je sicer med drugim tudi pogodbeni sodelavec največjega nemškega izdelovalca maket, podjetja Revell.

Vsaka izdelana maketa ima za maketarja svojo zgodbo. Ta zgodba je včasih lahko tudi zelo osebna. Furlan je izdelal maketo nekega letalo zgolj zato, ker je nekoč našel fotografijo svojega pokojnega sina, ki se je ob tem letalu fotografiral. „To maketo sem izdelal za svojo dušo,“ pravi.

Drugič imajo lahko zgodbe bolj zgodovinsko ozadje. Furlan je npr. izdelal maketo ameriškega letala Sabre, ki je imelo poseben zgodovinski pomen za nekdanjo Jugoslavijo, saj so s tem letalom jugoslovanski piloti prvič prebili zvočni zid.

Z nekdanjo Jugoslavijo so povezani tudi bolj nenavadni spomini. Ker je Furlan izdeloval tudi letala, ki so jih med 2. svetovno vojno za svoje krvave pohode uporabljali Nemci, so se mnogi ljudje – sploh v času, ko so bili spomin na drugo vojno še bolj živi – zgražali, češ, kako lahko upodablja simbole nacistične vojske. Vendar mora maketar seveda spoštovati zgodovino in stroje obravnavati izven ideoloških okvirjev – narediti mora čim bolj popolno repliko, k čemu sodi tudi upodabljanje simbolov, ki imajo seveda lahko zelo negativne asociacije.

RAZSTAVI DODALI ŠE RISBE LETAL S SVINČNIKOM

Poleg maket je razstavljenih še osemindvajset risb, ki jih je Anton Furlan narisal v letih 2002 in 2003. Risbe predstavljajo:

  • jugoslovanska letala Vojnega letalstva Kraljevine Jugoslavije na dan napada na Beograd dne 6.4.1941 v boju proti nemški Luftwaffe;
  • letala NOV Jugoslavije (partizanska letala), ki so se med drugo vojno borila proti nemški Luftwaffe;
  • letala Jugoslovanskega vojnega letalstva JA oz. JLA v času po letu 1945, torej po drugi svetovni vojni in
  • letala Finskega vojnega letalstva v boju s sovjetskimi letali v malo poznani Ruskofinski vojni v letu 1939.

HAWKER HURRICANE II. C TROP.
351 SKVADRON (RAF). 2. ESKADRILA NOVJ (PARTIZANSKA)
LETALIŠČE BENINA, SEVERNA AFRIKA 1944

MESSERSCHMIT VS. MESERSCHMIT. NEBO NAD BEOGRADOM, 6. APRIL 1941. MESSERSCHMIT ME 109 E VAZDUHOPLOVSTVA VOJSKE KRALJEVINE JUGOSLAVIJE, 142 ESKADRILJA, 32. VAZDUŠNA GRUPA, G. LOVAČKI PUK, LETALIŠČE KRUŠEDOL PRI BEOGRADU.

HAWKER HURRICANE / IL-4

Maketarstvo je razcvet doživelo v 60. letih prejšnjega stoletja, z razvojem industrije plastike. Kot industrijska panoga je imelo svoje vzpone in padce, vendar danes kljub gospodarski krizi lepo uspeva. Je nekakšen večen konjiček tisočev ljudi po svetu. Konjiček, ki je nekako multidisciplinaren. Seveda zahteva ročne spretnosti, potrpežljivost, vztrajnost, natančnost in navsezadnje tudi čut za estetiko. Vendar hkrati tudi poglabljanje v zgodovino in v tehniko.

Med njimi jih je veliko tudi v Sloveniji. Kakih sto med njimi je takih, ki se udeležujejo tekmovanj. Tudi Tone Furlan je med njimi. Velik uspeh je doživel na mednarodnem tekmovanju v Budimpešti, kjer je v eni izmed kategorij osvojil srebrno medaljo, v drugi pa bronasto.

Kot je pojasnil Mitja Maruško, avtor knjige Mala krila, priročnika za gradnjo letalskih maket, je maketarstvo danes v Sloveniji na visokem nivoju. Na tekmovanju, ki je pred kratkim potekalo v Pragi, so slovenski maketarji dokazali, da se lahko kosajo s svetovno konkurenco.

Vendar tekmovanja niso tisto, kar žene maketarje k ustvarjanju. To je, kot je povedal Furlan, lahko samo ljubezen do strojev, ki letijo, se vozijo ali plujejo. In ljubezen do zgodovine, tehnike ter seveda do natančnega ustvarjanja.

Oznake: , , ,

Rubrika: IZPOSTAVLJENO, VEČ ZGODB

Komentiranje je zaključeno.